Přesně před deseti
lety se parta kamarádů ze Slušovic, Zlína a Vsetína (konkrétně pak Stanley,
Reset a
Silence) rozhodli
založit a registrovat něco, co do té doby v ČR ještě nemělo obdoby - progamingový
klan tehdy známý ještě jako
The NecroRaisers.
Pravdou ale je, že o ProGamingu jak ho známe dnes se nedalo vůbec mluvit. Internet je v té
době na počátku svého vývoje a téměř nikdy jste se nedostali pod ping 150. Společný trénink je
tedy založen hlavně na scházení se v různých hernách a na LAN parties.
Foto 1: Herna Virton, tehdejší
útočiště NR
Foto 2: Původní znak NR - Perihelion
Artefakt
Foto 3: Začátky hraní u nás (v popředí
NR.Marty)
Klan se postupně rozrůstá a české herní scéně
hodně pomáhá pořádáním všelijakých turnajů zaměřených na Quake. Roku 1999 poté jako
vůbec první klan v historii České republiky zavítá na turnaj do
zahraničí.
Foto 1: Plakát jedné z
akcí pořádaných NR
Foto 2: Naši první
reprezentanti, zleva: NR.Stanley, NR.Teether (nahoře), NR.Kain, NR.Marty a NR.Reset
Foto
3: Myslowice
FragParty
Po několik následujících let poté diktuje tempo a
určuje trendy, kterými se celá česká herní scéna řídí. V tom jim pomáhá i pěkná řádka sponzorů,
kteří jim zůstali až dodnes a společně se všemi svými sekcemi tvoří jeden z nejlepších multiklanů u
nás.
Historie celého multiklanu NecroRaisers se prostě
nedá shrnout v pár řádcích. Vřele doporučuji přečíst si novinku na počest
oslav 10. výročí, ze které se dozvíte mnohem více.
Připravil jsem si pro vás
kraťoučký, ale exkluzivní rozhovor s jedním z první členů klanu The NecroRaisers -
PITTBULLem.
Q: Ahoj PITTBULLe. Mohl by ses nám prosím všem v
krátkosti nejdříve představit?
A: Čau. Jmenuju se Petr Hota a na
progamingové scéně jsem se začal pohybovat ještě v době, kdy slovo progaming ani neexistovalo
;)
Q: Tím jsi mi přímo nahrál na mou další otázku ? kdy jsi se poprvé dostal k hraní her?
A: Jelikož jsem člověk hravá tak jsem začal hrát hry už v útlém věku. Učarován ruskými velkofilmy jsem s kamarády začínal jako správný ruský tankista s umělohmotným PPS. Tato láska mi přetrvala i do pozdějšího věku, kdy mé PC utáhlo Wolfensteina 3D a žánr 3D FPS si mě dokonale podmanil. Jakožto věrný fanoušek iD Software jsme pak několikráte dohrál každou jejich 3D sřílečku a objevil tajemství multiplayeru u DooM a DooM 2. U těchto her jsem strávil začátky mých multiplayerových hrátek a dostavily se i nějaké úspěchy. Po vyjití Quake jsem plně přesedlal na tohoto koně a LAN dobrodružství se už nadále odvíjela v jeho režii.
Q: Není žádným tajemstvím, že jako hráč
Quaku jsi se tehdá dostal do právě vzniknuvšího klanu The NecroRaisers. Co toto členství obnášelo?
Jaké jsou tvé nejstarší vzpomínky?
A: Členství obnášelo především určitou hrdost na to, že jsi členem něčeho nového, jelikož herní klany ve světě teprve začínaly vznikat a NR byli prví herní klan v ČR. Taková elita mezi ostatními hráči, což se potvrzovalo všude, protože jsem měl možnost porovnávat herní zkušenosti na LAN akcích. Diskutovalo se, hrálo se a bavilo. Tím stoupal skill a kdekoliv člověk hrál neměl konkurenci ;) O tehdejší scénu se také notně zasloužil nynější šéfredaktor Score - Honza Modrák se svou stránkou Quake.cz což bylo pro Quake něco jako eSuba.net pro CoD a CoD 2.
Q: Jak před deseti lety vypadal takový
normální trénink? Scházeli jste se pokaždé jen na LANu nebo jste občas překousli i vysoké pingy? Co
jsi v té době viděl jako cíl svého snažení?
A: No tehdy jsme se scházeli jen na
LAN akcích. Internet byl u nás poměrně v plenkách a kdo měl modem na analogové lince byl za
štastlivce (nemusel platit minutové impulsy). Pingy byly šílené takže o nějaké hře nemohlo být řeči.
Jelikož jsem měl možnost hrát každý den na LANu tak mě to ani neznepokojovalo. Tréning bylo vydrtit
své kamarády ;) Jinak jsme se jen scházeli na diskuzním serveru Mageo/Mamedia a probírali různé
věci. Cíl snažení? Ty se myslím nezměnily dodnes - být nejlepší.
Q: Jaké bylo vaše první VELKÉ společné
vítězství? Něco, co jsi do té doby ještě neokusil ;)
A: No abych to uvedl na pravou míru,
společně jsme hríli jen 4fun. Důraz byl kladen především na 1on1 matche. Takže nějaké společné
vítězství se mi do paměti nezarylo ;)
Q: Jak dlouho to takhle trvalo? Kdy
přišel nějaký zásadní zlom?
A: Pořádaly se LAN akce, různé
soutěže atd. a pořád se něco dělo. Pro mě přišel ten hlavní zlom když jsem opustil své dosavadní
zaměstnání v roce 1998 a každodenní LAN akce tímto pro mě skončily. Pak jsem se začal živit na
vlastní triko a tak nějak nebyl čas. Internet rychlostně leda na šachy takže jsem se odebral do
multiplayerového zimního spánku, který trval do vydání CoD. V tu dobu jsem si pořídil broadband
(haaaahahahahaha 64/64 Wi-FI) a začal hledat "hru mému srdci milou".
Q: NR se o rok později, tedy 1999, jako
první podívali na turnaj do zahraničí. Nechtělo se ti tehdy se vším praštit a jet s nimi? Kam se
vůbec jelo a jak kluci dopadli?
A: No teď jsi mě nachytal se staženýma
kalhotama. Pravdou je že v té době už jsem na sledování herní scény neměl vůbec čas a tak ani
netuším kde a kdy tato zahraniční výprava proběhla. Tuším že to snad bylo Polsko. Nicméně už v roce
1997 jsem se zúčastnil jedné LAN soutěže v Polsku v Krakově a pravděpodobně jsem tak první český
hráč, který vyrazil reprezentovat český klan do zahraničí.
Q: Páni, to asi nikdo
netušil. Jak jsi dopadl? Zahrál pár zápasů, nakoupil na tržišti a mazal domů? ;)
A: Vypadá to, že jsi odpověděl za mě. Bylo to přesně takhle. Zahrál jsem myslím 3 zápasy a jelikož to bylo Single Elimination tak jsem zbytek odseděl na tribuně ;) Ale byla to dobrá zkušenost. Bylo to tehdy na vysokoškolských kolejích a na danou dobu poměrně dobře organizováno. S promítacím plátnem to organizátoři opravdu vychytali, takže o zábavu a nové triky nebyla nouze.
Q: Kdybys porovnal tehdejší úroveň české
Quake scény (= tvojí úroveň) a polské hráče, jak by to dopadlo? Byli o tolik lepší nebo jsi alespoň
některým z nich pořádně zatopil?
A: Chm těžko říct, v té době jsem
neměl tak natrénováno jak jsem si představoval, hrál jsem sice na LANu každý den, ale proti slabším
soupeřům a neznal jsem finty a triky jako lidi co tento turnaj vyhráli. Vyřadil mě člověk, který
skončil druhý a já se z jeho hry poměrně hodně naučil. Quake není jen o aimu, ale z drtivé většiny
taky o predikci pohybu nepřítele pod palbou. Rozdíl tam byl, ale nemyslím si, že zase o tolik. Kluci
co měli možnost hrát spolu jako Stanley, Silence nebo Reset či po internetu jako Teether tuto
možnost měli a také to pak na LANech bylo vidět.
Q: Čeho z toho, co jsi kdy ve své herní
kariéře dosáhl, si vážíš nejvíc? Nemusí to být jen Q3?
A: Jako můj největší herní úspěch sám za sebe bych mohl považovat výhru na DooM open v pražském Terminal Baru. Jako největší týmový úspěch pak finálovou výhru s eSubou v druhé sezóně Intel CoD ligy. Jako mou neherní výhru v mé kariéře týkající se progamingu pak jednoznačně to, že eSuba je tam kde je, za což bych chtěl poděkovat především všem hráčům eSuby, všem jejím redaktorům a spolupracovníkům.
Q: Děkuji ti za to, že jsi mi věnoval
svůj drahocenný čas a podělil ses s námi o své zážitky z ranného progamingu. Je tu ještě něco, co by
jsi chtěl vzkázat nebo říci?
A: Vše nejlepší k narozeninám Necroraisers!
A i když
jsem už poděkoval v mé předchozí odpovědi, chtěl bych poděkovat jmenovitě tobě a slicovi za množství
energie, času a peněz, které jste do eSuby taky vložili. Bez vás by to totiž nebyla eSuba! (bez
tebe taky ne <3 - pozn. redakce)